Columns Noël Creemers

Les amoureux

Foto: Foto:

Zo gebeurde het dat ik laatst in relatief korte tijd enkele musea bezocht. En dat terwijl ik doorgaans gemakkelijk voorbijga aan dergelijke instituten. Niet dat ik wat tegen musea heb, verre van, maar om de een of andere reden komt het er zelden van ze te bezoeken. Maar goed, recent heb ik in dit opzicht dus een enorme inhaalslag gemaakt: maar liefst 4 musea in slechts 3 dagen, wat als een wereldprestatie mag worden beschouwd. Het waren kunstmusea. Anders dan u wellicht denkt, is dit geen vanzelfsprekendheid. Er zijn legio musea die niets met kunst van doen hebben. Zo is er in het Limburgse plaatsje Swartbroek, op nog geen half uur van onze gemeente, het befaamde Theepottenmuseum (geopend op vrijdag tot en met zondag van 12.00 tot 16.00 uur). Bent u daarentegen een liefhebber van strijkijzers, dan raad ik u aan het Strijkijzermuseum te bezoeken. Er is er bijvoorbeeld één in Gilze. Maar eerlijk is eerlijk, de meeste musea bevatten kunst met een grote k, Kunst dus. Zo ook het, houdt u zich nu vast, Musée des Beaux-Arts te Nancy, één van de musea die ik recent heb bezocht . Een prima museum hoor, er is echt niets mis met de kunst die daar is tentoongesteld, maar om nu te zeggen dat ik uit mijn dak ging, niet bepaald. Totdat ik vanuit een ooghoek een schilderij zag waardoor ik nog net niet tegen de vlakte ging. Happend naar adem naderde ik het tableau. Het bleek te gaan om een tafereel van de mij volstrekt onbekende Franse schilder Émile Friant, geboren in 1863 en gestorven in 1932. Qua compositie was het een betrekkelijk eenvoudig schilderij: een jongeman, hoed op en sigaret in de hand, en een jonge vrouw, in zwarte robe met donkerrood ceintuur, op een brug, hun gezichten zijn naar elkaar toegewend, en daarachter, van links naar rechts, een riviertje, een tweede brug en een luchtig bos. Links bovenin zijn dan nog de contouren te ontwaren van een dorpje met daarboven een behoorlijk grijze hemel. Dat staat erop, meer niet. Maar wat een enorm gevoel heeft Friant in dit schilderij weten te leggen! Blikvangers zijn hij en zij, de geliefden. Het schilderij heet dan ook 'Les Amoureux'. In hun blikken zie je het: het zit erin, een leven lang geliefden blijven en samen gelukkig zijn, maar zekerheid daaromtrent hebben we niet. Meesterlijk!

Meer berichten