Columns Noël Creemers

123e Brabantsedag

Foto: Foto:

"Het weer wordt bar en boos, maar dat deert mij totaal niet. Vroeger was dat anders. Regende het, dan had je nog niet eens de helft van het aantal bezoekers van een zonnige Brabantse Dag, zo'n 15.000 in plaats van 40.000, getallen overigens waar je nu om lacht. Ik hoorde dat dit jaar naar verwachting zo'n 1.500.000 mensen gaan kijken. Dat zouden er dan toch weer 100.000 meer zijn dan afgelopen jaar. De vele nieuwe opties op de kijkbril spelen ons absoluut in de kaart. Ik heb hem zelf nog niet zo lang in huis, de kijkbril, maar ben wel al dolenthousiast. Zo kun je nu zelf de volgorde van de wagens bepalen alsmede de duur van de optocht. Versnellen, vertragen....Van toegevoegde waarde vind ik ook dat je nu zelf de route kunt bepalen. Standaard is de optocht ingesteld op het centrum van Heeze, maar ben je daar niet zo'n fan van, waar ik me iets bij kan voorstellen met al die torenflats, dan kies je voor een wijk of het buitengebied. Het is zelfs technisch mogelijk de optocht in een volstrekt andere plaats te doen plaatsvinden en dat mag je prettig ruim zien, dus echt niet alleen in Leende of Sterksel . Ben je een fan van de Chinese plaats Dengzou - naar ik me heb laten vertellen de grootste stad van de wereld met een slordige 120.000.000 inwoners - dan teletransporteer je de 427 wagens die dit jaar meedoen met een paar swipes daar eenvoudig naartoe. En het mooie is dat de optocht zich vanzelf voegt naar het in geval van Dengzou weerbarstige stratenpatroon, dus je hoeft niet zelf eindeloos te passen en te meten. Ook voor de wagenbouwers is er weer een en ander gewijzigd. Zo is de omvang van de wagen, voorheen gesteld op een minimum van 30 en een maximum van 150 virtuele meters, nu geen issue meer. Waar we paal en perk aan hebben gesteld, is aan de inbreng van mensen bij het maken van de wagens. Dat willen we echt niet meer hebben. Kijk je naar de optochten van pak 'm beet de laatste 20 jaar, dan is meteen duidelijk dat de mooiste wagens die zijn, welke zijn gemaakt zonder ook maar enige menselijke bijdrage. Dus we hebben dit jaar keihard gesteld dat de wagens uitsluitend mogen worden vervaardigd door vriendenclubs van robots en zelfwerkende computers. Past ook helemaal bij de tijd: machines werken, mensen genieten."

Meer berichten