Orkestrepetitie voor de volksopera in OBS De Trumakkers. Foto: Peter Greve
Orkestrepetitie voor de volksopera in OBS De Trumakkers. Foto: Peter Greve (Foto: Peter Greve)

Inspanning, intentie en bezieling

Fransje Thijssen

Heezer volksopera 'Moedertjelief'

Het is bijna zo ver. De volksopera 'Moedertjelief' als finale van het amateurfestival 'Muziek in de wijk'. Over enkele dagen moet het er staan: Een gezongen, gespeeld en geacteerd verhaal voor en door Heezenaren. In vier aktes met muziek, dans, zang, een koor en een groot orkest klinkt de zoektocht naar een moeder.

Heeze – Karin van Tuel, Marjan Leupen, Ine Troelstra, Kirstine Sturkenboom en Cees Smedema hebben zo'n vijftig muzikale Heezenaren, deelnemers van 'Muziek in de Wijk' en aanhang, enthousiast gemaakt om mee te doen aan de eerste Heezer volksopera. Muziekdocent Karin van Tuel dirigeert het koor en het blokfluitensemble, Ine Troelstra, violiste, maakte de arrangementen en dirigeert het orkest, pianiste Kirstine Sturkenboom maakte samen met Marjan Leupen het scenario waarna Marjan alles in elkaar schoof en de regie op zich nam. Marjan heeft jarenlange ervaring met toneellessen op een basisschool en volgde cursussen bij CKE in Eindhoven. Volgens Marjan staat het plezier en het samen iets tot stand brengen voorop. "Het moet laagdrempelig en zonder pretentie zijn, we werken met amateurs." Ine: "Bij het maken van de arrangementen ging ik uit van oorspronkelijke partituren van populaire volks- en klassieke muziek zoals bijvoorbeeld 'Habanera' uit de opera Carmen, heel bekend van de reclame voor een bepaald schoonmaakmiddel. Die muziek heb ik aangepast aan de beschikbare instrumenten en zodanig bewerkt dat het voor onze spelers te doen is." Marjan: "De meeste mensen die meedoen hebben niet heel veel ervaring. We moeten het samen leuk hebben, we gaan niet drillen maar wel hun sterke kanten naar voren halen. Dit kan heel verrassend zijn." De spelers moeten de tekst van voor tot achter kennen en zich eigen maken, daarna kunnen ze zich bezighouden met het spel. Het onthouden van de tekst en het spel kan ten koste gaan van elkaar, daarom is er gekozen voor zo min mogelijk tekst. "We hebben laag ingezet", zegt Ine, "geen moeilijke decors of ingewikkelde kostuums. Toen we een half jaar geleden begonnen waren we nog geen echte groep door de verschillende disciplines, alles en iedereen was nieuw. Het is beter om dat, wat je hebt, goed neer te zetten." Ine: "Het verhaal gaat over de zoektocht van een kind naar haar moeder, het gemis en alle emoties die erbij komen proberen we uit te beelden. Als decor maken we gebruik van foto's van beelden of kunstwerken uit de publieke ruimte van Heeze, die op de diverse scènes slaan." Zo staat het bekende Mariabeeld van D'nToversnest, Maria als 'oermoeder', op de achtergrond in de eerste scène. Ine en Marjan zijn ontspannen en hebben er zin in: "We hebben nog drie repetities te gaan: Nog een keer de muziek en het geluid, dan het licht en het spel en op zaterdag de generale repetitie." Een half jaar lang hebben de deelnemers met elkaar de schouders eronder gezet voor een uitvoering van één uur. Kom allemaal luisteren en laat je verrassen op zondag 7 april om 16.00 uur in 't Perron.

Meer berichten