Bij Darraq worden directeuren en werkzoekenden op een informele manier met elkaar in contact gebracht.
Bij Darraq worden directeuren en werkzoekenden op een informele manier met elkaar in contact gebracht. (Foto: )

Solliciteren achter het stuur

Roy de Leijer

Darraq wijkt af van de geijkte paden

De Mens Werkt Groep uit Geldrop maakte eerder al een glossy om 50-plussers te helpen bij het vinden van een baan. Met het project Darraq slaat het arbeidsmarketingbureau van Alexander Steegh uit Heeze een totaal nieuwe weg in.

HEEZE/GELDROP - De naam 'Darraq' is een eerbetoon aan Pierre-Alexandre Darracq (1855-1931). Hij is één van de belangrijkste grondleggers van de Europese automotive industrie. "Hij had een bijzondere visie op werkgelegenheid", zegt Alexander Steegh, directeur van De Mens Werkt Groep.

Vaak vindt een sollicitatie plaats in een formele werkomgeving, waarin kledingvoorschriften en zakelijk taalgebruik de boventoon voeren. Bij Darraq vinden sollicitatiegesprekken niet plaats achter een bureau, maar in een kantoor op wielen. Hiervoor liet Steegh zich inspireren door 'Taxi'. In dit televisieprogramma werden gesprekken tussen een chauffeur en passagiers opgenomen met een verborgen camera.

Steegh: "Het is ons doel om directeuren en werkzoekenden op een informele manier met elkaar in contact te brengen. We plaatsen ze in een soort cocon, in een veilige en leuke omgeving. In dit geval een luxe Jaguar." Projectbegeleider Ton van den Boomen vult aan: "In een auto zit je naast elkaar, dat maakt een gesprek vaak al een stuk gemakkelijker."

Bij Darraq neemt een werkzoekende 50-plusser een dag het stuur van een eindbeslisser over. Hij of zijn wordt de persoonlijke chauffeur van een directeur, voorzitter, burgemeester of andere leidinggevende. Deze ontmoetingen worden vastgelegd op film. Het filmpje wordt geplaatst op een persoonlijke website, waarop ook allerlei sociale media-links zijn geplaatst.

Het project is eind vorig jaar door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid bestempeld als innovatief en heeft daarmee landelijke waardering en ondersteuning gekregen.

Van den Boomen: "Veel 50-plussers solliciteren nog op de traditionele manier. Het gaat echter steeds meer om het leggen van de juiste verbindingen. Ik stel me steeds de vraag hoe ik mensen met een kop koffie bij elkaar aan tafel krijg."

Steegj: "Wij zoeken naar manieren om in te breken in de arbeidsmarkt. Een 50-plusser die langdurig werkeloos is heeft meestal geen relevant netwerk. Met dit project koppelen we hem of haar aan iemand die dat wel heeft."

Het gaat daarbij niet alleen om eindbeslissers van bedrijven die personeel zoeken, maar om ambassadeurs die in hun netwerk aandacht vragen voor deze mensen. Van den Boomen: "We vragen ze om te luisteren naar het verhaal van onze werkzoekenden."

Het project richt zich op de regio's Eindhoven en Helmond. Steegh: "We willen vijftig werkzoekenden met vijftig directeuren in contact brengen. Hierbij gaat het om eindbeslissers van zowel grote als kleine bedrijven. Wel moeten ze bekend zijn met deze regio."

Aanmelden kan tot 31 januari. Voor meer informatie en aanmelden zie: www.darraq.nl

Meer berichten

Shopbox