Logo deparelvanbrabant.nl


Ineke Voogd, Frans Broos en de bestuurders van RHL zijn ervan overtuigd dat ze met onze mooie gemeente 'goud' in handen hebben.
Ineke Voogd, Frans Broos en de bestuurders van RHL zijn ervan overtuigd dat ze met onze mooie gemeente 'goud' in handen hebben. (Foto: )

Nieuwe fase recreatie en toerisme

Fransje Thijssen

RHL werkt aan de toekomst

De afgelopen zeven jaar heeft Recreatief Heeze-Leende (RHL) een aantal verbeteringen doorgevoerd die de gemiddelde burger misschien zijn ontgaan.

HEEZE - Zo is het VVV-agentschap in Heeze verplaatst van het 'oude schooltje' naar Lektura waar, op een moderne zuil met beeldscherm, gemakkelijk informatie te vinden is. Ook kunnen recreanten terecht bij het i-point aan de gevel van het gemeentehuis. Aan de lantaarnpalen zijn bloembakken en wervende banieren opgehangen. Zelfs KunstSmullen is een initiatief van RHL. "We zijn aangekomen op een keerpunt" zegt voorzitter Frans Broos, "We moeten nu stappen zetten om verder te komen".

Steun voor ondernemers

RHL is een vereniging met als doel de verblijfs- en dagrecreatie in de Gemeente Heeze-Leende in de meest brede betekenis te bevorderen. De VVV-agentschappen in Heeze en Leende maken deel uit van RHL. Frans: "Een informatiepunt moet minstens zes dagen per week open zijn, dit is met vrijwilligers niet haalbaar, daarom hebben we gezocht naar een shop-in-shop formule, zoals in 't Brouwershuis". Diane van Gennip van Lektura: "Wij verkochten al wandel- en fietskaarten, nu ook VVV-bonnen en arrangementen. Voor ons is het een mooie aanvulling".

Je dorpen 'verkopen'

Bestuurslid Ineke Voogd: "We wonen in een ongelooflijk mooie gemeente met natuur, historie, een kasteel, de Sint-Petrus'-Bandenkerk, Leende GezondDorp, goede restaurants en cafés, wat wil je nog meer? We moeten het alleen goed zien te 'verkopen' aan recreanten in het belang van onze ondernemers, de inwoners en de leefbaarheid". Frans: 'Internationaal wordt door 'VisitBrabant' o.a. Van Gogh en Den Bosch onder de aandacht gebracht, de provincie doet veel om de regio te promoten, wij moeten hierin een plaats vinden om onze dorpen aan te bevelen".

Ineke: "We zijn op zoek naar een 'unique selling point', iets waarvoor toeristen speciaal naar Heeze-Leende komen". "Als je aan Heeze-Leende denkt, denk je aan…." mijmert Frans, "mooie natuur heb je overal, wij onderscheiden ons vooral op cultureel gebied met de kunstenaars van vroeger en nu, het kasteel, de Brabantsedag, de unieke kerk in Leende en KunstSmullen. Nu nog een goede slogan, een eenduidige boodschap die door iedereen omarmd wordt". Volgens Ineke denkt een toerist niet in grenzen, het zou geweldig zijn als toeristen Heeze-Leende als uitvalsbasis zouden kiezen voor Düsseldorf, Antwerpen of Den Bosch, we hebben genoeg te bieden.

Frans: "Iedere ondernemer zou buiten zijn eigen winkeldeur moeten kijken, wij moeten boven ons eigen chauvinisme uitstijgen en samenwerking zoeken met andere organisaties, elkaar stimuleren, versterken en promoten". Het bestuur is van plan om een professionele kracht aan te trekken om deze doelen te bereiken. Dat kost geld maar levert op termijn zeker geld op.

Meer berichten

Shopbox