De reconstructie van de dodendraak bij de Achelse Kluis in Hamont-Achel.
De reconstructie van de dodendraak bij de Achelse Kluis in Hamont-Achel. (Foto: )

Fietsroute laat dodendraad herleven

Roy de Leijer

Eeuw na sloop grensversperring

Honderd jaar nadat de dodendraad in het grensgebied tussen Nederland en België werd weggehaald, kan deze beruchte grensversperring worden herleefd door middel van een ruim vijfhonderd kilometer lange fietsroute en een uitgestrekt krokussenlint.

REGIO - Beide projecten komen uit de koker van Stichting Verhalis, die in samenwerking met Grote Routepaden, op woensdag 1 augustus 'De Grensroute' heeft gelanceerd. Deze langeafstandsfietsroute van 546 kilometer kronkelt langs het voormalige traject van de dodendraad.

Deze elektrische grensversperring, die tijdens de Eerste Wereldoorlog is aangelegd door de Duitsers, maakte bijna duizend slachtoffers. De grensversperring, met een spanning van 2000 volt, moest verhinderen dat Belgen naar Nederland konden vluchten. Ze moest daarnaast smokkelaars en spionnen tegenhouden en afschrikken.

Dit najaar is het 100 jaar geleden dat de dodendraad werd afgebroken. Het traject van de dodendraad was 350 kilometer lang en liep van het Drielandenpunt tot aan Cadzand.

De langeafstandsfietsroute langs de dodendraad is gebaseerd op het bestaande fietsknooppuntennetwerk. De route kronkelt door het Belgisch-Nederlandse grondgebied. Onderweg worden alle 23 reconstructies en monumenten die herinneren aan de dodendraad aangedaan. Hamont-Achel telt een drietal reconstructies. Een daarvan staat bij de Achelse Kluis.

Stichting Verhalis uit Breda heeft de fietsroute in samenwerking met Grote Routepaden (GR) uit België ontwikkeld. Stichting Verhalis werd 10 jaar geleden opgericht, met als doel herinneringen en verhalen uit het verleden voor de volgende generaties te bewaren. Grote Routepaden behartigt de belangen van wandelaars en fietsers en promoot het wandelen en fietsen in Vlaanderen.

Vrijwilligers van Grote Routepaden hebben het hele traject uitgestippeld en nagefietst. "Ze zijn uiteindelijk wel iets afgeweken van de originele route", vertelt Carine van Vugt van Stichting Verhalis. Ook andere 'grensverhalen' en bijzondere plekken in het grensgebied zijn in de route opgenomen. Van Vugt: "We willen fietsers namelijk niet alleen de dodendraad laten herbeleven, maar het hele grensgebied. Het is namelijk een compleet andere wereld waar je in terecht komt als je de grens oversteekt. Alleen al de borden en bouwstijlen zijn er anders"

De grensroute is onderdeel van het herdenkingsproject 'De Dodendraad Leeft' van Verhalis. Daartoe behoort ook het uitgestrekte krokussenlint dat in oktober wordt geplant door vrijwilligers, veteranen en leerlingen van zo'n 75 basisscholen in de hele grensstreek. Samen planten ze meer dan 125.000 witte krokussen op het voormalige traject van de dodendraad. In deze regio nemen onder meer de gemeenten Cranendonck, Reusel-De Mierden, Hamont-Achel en Valkenswaard deel aan het project. Meer info over 'De Grensroute' is te vinden op de website www.grensroute.eu.

Meer berichten

Shopbox