Logo deparelvanbrabant.nl


Creating, spatial, natural en ease zijn de vier uitgangspunten van Juul's werken.
Creating, spatial, natural en ease zijn de vier uitgangspunten van Juul's werken.

Juul Rameau op KunstSmullen 2017

Van 13 oktober tot 13 november wordt op Landgoed Kapellerput in Heeze KunstSmullen 2017 gehouden. Eén van de deelnemende kunstenaars is creatief ontwerper Juul Rameau. Creating, spatial, natural en ease zijn de vier uitgangspunten van haar werken.

Heeze - De vier uitgangspunten van creatief ontwerper Juul Rameau:

Stel u voor, zoiets simpels als een rode kool. U snijdt hem door midden, dan in kleine stukjes en dan in de pan voor een winterse maaltijd. U kijkt er nauwelijks naar, bent in uw hoofd met andere dingen bezig. Maar het kan ook anders: u pakt zo'n helft en u kijkt naar de binnenkant. Wat u dan ziet, wekt verwondering. Een nerfstructuur, prachtige kleuren paarsrood met wit, de laagjes van het koolblad die strak tegen elkaar aan zitten. U kunt nog verder gaan: er een foto van maken en dan die foto bewerken: vergroten, verkleinen. Zo kan kunst ontstaan. Het is een werkwijze van Juul Rameau (35) uit Eindhoven. Met haar werk Stromatolieten draagt zij bij aan de kunstwandelroute van KunstSmullen. Juul, opgeleid aan de Kunstacademie in Utrecht, woont sinds drie jaar in Eindhoven waar zij een groot atelier heeft. Zij heeft zich ontwikkeld van net afgestudeerde kunstenaar tot een breed en veelzijdig kunstondernemer die, in haar eigen woorden, "ook een bedrijf moet runnen." "Ik noem me nu creatief ontwerper, want ik doe meer dan een kunstenaar die alleen met zijn of haar kunstvoorwerpen bezig is", aldus Juul Rameau. "Ik maak unieke objecten voor binnen- en buitenruimtes. Tevens ben ik interieurontwerper, waarbij ik het vooral zoek in de combinatie van het interieurontwerp en mijn beeldtaal." Juul heeft vier uitgangspunten die, benadrukt ze, bepalend zijn voor haar werk. De eerste is 'creating', iets bedenken en maken dat nieuw is. De tweede is 'spatial', het moet ruimtelijk zijn, waarbij de afmetingen er niet toe doen. Een gestileerde boom is een vorm, van om het even welk materiaal, die 30 cm hoog op een tafel of bureau kan staan en 6 meter hoog in een tuin of de hal van een groot gebouw. Een volgend uitgangspunt is dat het werk 'natural' moet zijn. Iets uit de natuur, die een belangrijke inspiratiebron voor haar is. Waarbij haar werken dan weer geen kopie of imitatie zijn. En ten vierde gaat het om 'ease'. Het werk moet rust, ontspanning, gemak in zich dragen en uitstralen.

Stromatolieten

De Stromatolieten die Juul Rameau voor KunstSmullen heeft bedacht, is vrij werk. Ze zijn gevonden als fossielen, maar Juul heeft ze in Australië ook gezien, op de grens van land en zee, in bijzondere omstandigheden zoals zeer zout zeewater. Daar groeien ze nog steeds, omdat daar vrijwel niets anders kan groeien. Vervolgens maakt ze dan in haar Wunderkammer de overgang naar een vorm en de keuze van een materiaal, om met het resultaat weer terug te gaan naar de natuur. Van afgedankte rode expansievaatjes van CV ketels zaagt ze een bovenkant af en met een plasmasnijder brandt ze in de bolle kap gaten, allemaal met een andere afmeting en vorm. Dus vooral niet met een boor precies dezelfde gaatjes. De zo bewerkte 'ketelkoppies' legt ze vervolgens op een grasveld in een rangschikking zoals zij zich de stromatolieten in Australië herinnert. Het gekke is, als je die dingen bij haar in het atelier ziet, zeggen ze je niet zo veel. Maar op een grasveld denk je: wauw!

reageer als eerste
Meer berichten