Logo deparelvanbrabant.nl


Foto: Jurgen van Hoof

'Salut! is een ode aan het leven'

LEENDE/BLADEL - Uitvaartglossy 'Salut!' is volop in de race voor de Afscheidsprijs. Grensverleggende en taboedoorbrekende initiatieven met betrekking tot rouw en afscheid dingen mee naar deze prijs van uitvaartorganisatie Yarden.

De eerste editie van 'Salut!' verscheen eind vorig jaar. Het gratis magazine wordt uitgegeven door de startende uitvaartbegeleiders Yvonne Versteijnen uit Leende en Susanne Groeneveld uit Bladel. De niet-alledaagse glossy wordt huis-aan-huis in onder meer Heeze-Leende en Bladel verspreid. Het blad is meer dan alleen een visitekaartje. Met verhalen over afscheid, maar vooral over het leven, willen de initiatiefneemsters praten over de dood nog verder uit de taboesfeer halen. Groeneveld: "We willen mensen op een positieve manier raken. 'Salut!' is daarom een ode aan het leven."

"Er is ook ruimte voor de lach", zegt Versteijnen. Zo werd in een rapportage over de Parijse begraafplaats Père Lachaise onder meer aandacht geschonken aan het graf van de beroemde Franse journalist Victor Noir. Zijn graf is met name voor veel Franse vrouwen een vruchtbaarheidssymbool.

Voor de tweede editie had Groeneveld een interview met singer-songwriter J.W. Roy. Zijn muziek wordt steeds vaker bij uitvaarten gedraaid. Ook rouwende pubers en iemand die zijn eigen doodskist heeft gemaakt, komen aan het woord. In het magazine staan veel persoonlijke verhalen van mensen uit het werkgebied van Versteijnen en Groeneveld. "Het zijn herkenbare, ontroerende verhalen van lokale mensen", vertelt Versteijnen. Ze is verrast over het grote aantal nabestaanden dat hun verhaal wil doen. Groeneveld: "Het zijn verhalen over leven en dood, maar zeker geen tranentrekkers. Het is ook een manier om de herinnering aan overleden dierbaren levend te houden."

Ruim 130 initiatieven hebben zich voor de Afscheidsprijs aangemeld. De inzendingen variëren van muzikale luisterverhalen en muziekurnen tot een pre-uitvaartkist en lesmateriaal voor het basisonderwijs. Versteijnen: "Bij de publieksprijs stonden we derde voordat de rangschikking op 'zwart' ging." Daarnaast is er ook een juryprijs. Beide prijzen bestaan uit een geldbedrag van 7.500 euro. "We willen het prijzengeld gebruiken om 'Salut!' in meer regio's uit te brengen", aldus Versteijnen. Met Groeneveld is ze momenteel druk in de weer met het derde nummer, dat dit najaar verschijnt. Stemmen kan tot en met donderdag 31 augustus via www.stemsalut.nl. De winnaars worden op zaterdag 16 september in het Planetarium in Amsterdam bekend gemaakt. Voor meer info en het aanmelden van verhalen: www.salutmagazine.nl

reageer als eerste
Meer berichten