Logo deparelvanbrabant.nl


In de bouwtent bij het NS-station in Heeze wordt momenteel flink geklust door de leden van de jubilerende vriendenkring Het Zij Zo. Foto: Jurgen van Hoof
In de bouwtent bij het NS-station in Heeze wordt momenteel flink geklust door de leden van de jubilerende vriendenkring Het Zij Zo. Foto: Jurgen van Hoof (Foto: Jurgen van Hoof)

Het Zij Zo viert zilveren jubileum

Niet alleen de Brabantsedag viert dit jaar een bijzondere mijlpaal. Dat geldt onder andere ook voor vriendenkring Het Zij Zo, die op zondag 27 augustus voor de 25e keer meetrekt in het rijdend theaterspektakel.

HEEZE - Sinds 1993 is vriendenkring Het Zij Zo deelnemer aan de Brabantsedag. Lot Veldkamp uit Heeze is een van de negen leden van het eerste uur. Veldkamp: "Het Zij Zo is opgericht door een groep jongelingen, allemaal bekenden van bekenden. De onderlinge band is daarna steeds hechter geworden."

Op verschillende manieren is er stilgestaan bij het 25-jarig bestaan. Loes Scheepers: "We hebben het jubileum gevierd met een speciaal speldje voor de jubilarissen, een feestdag en een jubileumshirt."

Met bijna zestig leden, waarvan ongeveer de helft van buiten Heeze komt, is Het Zij Zo een van de kleinere wagenbouwersgroepen. Loes Scheepers: "Omdat de groep zo klein is, kent iedereen elkaar." Laagdrempeligheid en gezelligheid staan hoog in het vaandel bij de vriendenkring. Veldkamp: "Mensen kunnen spontaan bij ons binnen komen lopen. Vervolgens kunnen ze uitproberen of de groep bij hun past."

De vriendenkring kluste op verschillende plekken in Heeze aan haar creaties. Inmiddels beschikt Het Zij Zo, met vriendenkring Kapelstraat, al jaren over een vaste bouwstek aan de parkeerplaats bij het NS-station in Heeze.

Met 'God wil het' werd in 1999 de hoogte klassering behaald. Veldkamp: "Veel verrassender was de vijfde plaats in 2004 met 'Mary Read'. Dat hadden we totaal niet verwacht." Dit jaar heeft Het Zij Zo met 'Luilekkerland' gekozen voor een bijzonder kleurrijke creatie.

"We zijn niet van de standaard dingen", zegt Veldkamp, "in onze beginjaren waren we al redelijk innovatief. Zo zijn we een keer met televisies de straat opgegaan. Het publiek zag zichzelf terug op de schermen." Het wordt echter steeds moeilijker om origineel voor de dag te komen, aldus de zilveren jubilaris: "Bijna alles is al een keer gedaan. Daarnaast is het niveau in de loop der jaren enorm gestegen."

Scheepers: "Winnen is voor ons niet belangrijk. Wel streven we er naar om in de top tien te eindigen. Het is namelijk altijd fijn om waardering te krijgen." Veldkamp: "We kunnen echter ook oprecht blij zijn als andere groepen in de prijzen vallen. Feestvieren doen we altijd." Ze geeft aan dat het enthousiasme of de ontroering van één persoon in het publiek al kan zorgen voor een geslaagd optochtgevoel.

De 'voorpret' in de aanloop naar de Brabantsedag is voor veel Het Zij Zo-leden zeker zo belangrijk als de cultuurhistorische optocht zelf, weet Veldkamp. Scheepers: "Tot op het laatst wordt er volop geïmproviseerd. Dat maakt het voor ons extra leuk."

Reageer als eerste
Meer berichten