<p>Slaaptherapeut/somnoloog Ingrid Verbeek van het Centrum voor Slaapgeneeskunde Kempenhaeghe in Heeze (Foto: Jurgen van Hoof)</p>

Slaaptherapeut/somnoloog Ingrid Verbeek van het Centrum voor Slaapgeneeskunde Kempenhaeghe in Heeze (Foto: Jurgen van Hoof)

(Foto: M54 Beeldcreaties: Jurgen van Hoof)

Slaapdeskundige over impact corona

Roy de Leijer

‘Sommige dingen weten we nog niet’

De coronacrisis lijkt niet bevorderlijk te zijn voor onze nachtrust, maar er zijn ook mensen die juist prima gedijen in de huidige omstandigheden. Toch is het op dit moment nog te vroeg om de ware impact te duiden, stelt slaapdeskundige Ingrid Verbeek.

HEEZE - Een slechte nachtrust is niet uitzonderlijk. Veel mensen slapen weleens slecht. In Nederland zijn dat er zo’n vijf miljoen. Anderhalf miljoen mensen kampen zelfs met langdurige slapeloosheid.

Stress en piekeren kunnen een slechte nachtrust tot gevolg hebben. Daarmee lijkt de coronacrisis een voedingsbodem voor slaapproblemen te zijn. “Negatieve gevolgen van corona op slaap gaan bijvoorbeeld over de angst om ziek te worden, zorgen om familie, of het verlies van werk en inkomen”, zegt slaaptherapeut/somnoloog Ingrid Verbeek van het Centrum voor Slaapgeneeskunde Kempenhaeghe in Heeze. Samen met Ed Klip schreef ze eerder ‘Het Boom Hulpboek Slapeloosheid’, met tips en oefeningen voor een goede nachtrust.

Door de coronamaatregelen valt voor veel mensen de vertrouwde dagstructuur en veel manieren waarop ze stress verwerken weg. Verbeek: “Er zijn minder mogelijkheden om te ontspannen, zoals sporten of uitgaan. Ook lopen werk en privé vaker door elkaar heen. Normaal gesproken is thuis een plek om te ontspannen, maar als je met zijn allen voortdurend thuiszit en thuis moet werken, dan kan dit veel spanningen met zich meebrengen.”

Maar er is ook een groep mensen die juist baat lijkt te hebben bij de huidige situatie. Verbeek: “Zij gedijen heel goed bij het kunnen slapen in het eigen biologische ritme of wegvallen van stressvolle sociale interacties. Mensen met een stressvolle baan hoeven bijvoorbeeld minder vergaderingen fysiek bij te wonen en minder grote afstanden te overbruggen.”

Om inzicht te krijgen in de daadwerkelijke effecten van de coronacrisis op de nachtrust is meer onderzoek nodig. “Sommige dingen weten we nog niet”, aldus Verbeek. Wel is er onderzoek gedaan naar het leven in quarantaine. Dit naar aanleiding van het MERS-coronavirus. Hieruit blijkt dat quarantaine de meest negatieve psychologische impact heeft op vrouwen en jongeren. Vrouwen slapen vaker slechter en hebben meer zorgtaken en jongeren hebben een grote behoefte aan sociale interacties. Ouderen en alleenstaanden kunnen zich toenemend eenzaam voelen.

Verbeek heeft een aantal tips die de nachtrust bevorderen. Een belangrijke is het behouden van de dagstructuur. Verbeek: “Het is aan te raden om je dag goed op- en af te bouwen. Ook is het belangrijk om te onthaasten. Beperk daarom het kijken naar het nieuws.” Daarnaast stipt ze het belang van een gezonde leefwijze aan. Verbeek: “Blijf in beweging, ga naar buiten en probeer te ontspannen. Bewegen helpt bij het opbouwen van de slaapdruk, de kwaliteit van de slaap. Bovendien helpt het daglicht je ook om beter te slapen.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden